Suomen Petanque-Liitto SP-L ry - http://petanque.fi/


Petanque Sääntölyhennelmä

Pelivälineet: Metalliset kuulat, joiden läpimitta on 70,5 - 80 mm ja paino 650 - 800 g. Puinen maalipallo (snadi), jonka halkaisija on 29 - 31 mm. Pelialusta voi olla millainen tahansa, suositeltavin on melko tasainen hiekkakenttä, kooltaan vähintään 3 x 12 m.

Peliä pelataan kahdella 1 - 3 -henkisellä joukkueella:
- Singeli; joukkueissa on yksi pelaaja, 3 kuulaa / pelaaja.
- Duppeli; joukkueissa on kaksi pelaajaa, 3 kuulaa / pelaaja.
- Trippeli; joukkueissa on kolme pelaajaa, 2 kuulaa / pelaaja.

Aloittava joukkue valitaan arvalla, minkä jälkeen aloittaja piirtää aloituskohtaan hiekkaan ympyrän, halkaisijaltaan 35 - 50 cm ja heittää snadin 6 - 10 metrin päähän ympyrästä. Snadin on jäätävä vähintään 1 m:n päähän kaikenlaisista esteistä. Seuraavaksi aloittajajoukkue heittää ensimmäisen kuulansa yrittäen saada sen mahdollisimman lähelle snadia. Kuula saa myös osua snadiin ja jopa siirtää sen eri paikkaan. Heittäjän on seistävä ympyrän sisällä molemmat jalat maassa, kunnes kuula on koskettanut maata.

Seuraavaksi heittää vastapuolen joukkueen joku pelaaja yrittäen saada oman kuulansa lähemmäksi snadia, kuin vastustajan kuula. Kuulat saavat osua toisiinsa, joten heittäjä voi myös "kilkata" tai "ampua" vastapuolen kuulan kauemmaksi snadista. Joukkue heittää niin kauan, kunnes saa oman kuulansa lähemmäksi snadia, kuin vastustajan lähin kuula. Heittovuoro on siis aina sillä joukkueella, kumman kuula ei ole lähimpänä snadia.

Kun toisen joukkueen kaikki kuulat on käytetty, heittää vastustaja jäljellä olevat kuulansa. Pelialueen reunaan osuneet ja ulkopuolelle menneet kuulat ovat "kuolleita" eli pois pelistä. Jos snadi kuolee ja vain toisella joukkueella on kuulia heittämättä, saa joukkue yhtä monta pistettä kuin kuulia on jäljellä, muutoin kierros hylätään.

Kun kaikki kuulat on heitetty, lasketaan pisteet. Pisteet saa joukkue, kumman kuula on lähimpänä snadia. Joukkue saa niin monta pistettä, kuin heidän kuuliaan on lähimpänä snadia.

Pisteet saanut joukkue aloittaa seuraavan heittokierroksen siltä paikalta, mihin edellinen kierros päättyi. Peli jatkuu niin kauan, kunnes toinen joukkue saa 13 pistettä ja voittaa pelin.

Esimerkkipeli:

Snadia lähimpänä on tumman joukkueen kaksi kuulaa. Vaalean joukkueen lähin kuula on vasta kolmantena. Täten tumma joukkue saa kaksi pistettä, vaalea ei yhtään.


Täydelliset säännöt

Ohjeet pienen PR-kilpailun järjestämiseksi


Suomen Petanque-Liitto ry